עדכון אחרון: ‏14/‏12/‏2008

   

     
שם בית הספר: מרכז פסג"ה בית שמש
כתובת: המשלט 10
טלפון: 02-9912258
עורך ראשי: מרב פאול

מדריך למשתמש
 
 
 
שלום אורח. עמוד ראשי  התחברות  
 
 
ו. ששת כובעי החשיבה
שיטת ששת הכובעים לפי אדוארד דה-בונו

כולל שימוש בשיטה להפעלת דיון בכיתה

30/11/2008 13:32:09

ששת כובעי החשיבה, ע"פ אדוארד דה-בונו

ששת כובעי החשיבה היא שיטה המנחה אותנו למקד את החשיבה ולבצע סוג אחד של חשיבה זמן נתון. בכל פרק זמן אנחנו חובשים כובע אחד והוא מנחה אותנו לסוג החשיבה.
דר' דה בונו, מדען שוויצרי, מונה שישה כובעים, כל כובע בצבע אחר המסמל סוג אחר של חשיבה.
ניתן להיעזר בשיטה הן בחשיבה יחידנית והן בחשיבה קבוצתית.


צבע הכובע וסוג החשיבה

על מה מתבסס

מה נעשה

לבן- חשיבה ניטרלית (חיפוש המידע העובדתי)

אסוציאציות: נייר לבן (מידע נקי, ניטרלי)

מידע ניטרלי, עובדות

 נמנה את הידע שלנו

 נציין מה איננו יודעים

נציין מה אנו רוצים וצריכים לדעת

אדום- חשיבה רגשית (חיבור לרגשות ולאינטואיציה).

אסוציאציות: אש וחום, או לב (רגש, תחושה פנימית)

רגשות, תחושות, אינטואיציה

נבטא את רגשותינו

נתייחס לתחושות הבטן ולאינטואיציה שלנו

לא נפסול ולא נצדיק רגשות

ירוק- כובע היצירתיות (חיפוש רעיונות ופתרונות)

אסוציאציות: עשב, עץ (צמיחה, חיוניות, פריצה לכל הצדדים)

חשיבה יצירתית

נחשוב ביצירתיות

נעלה אפשרויות שונות

נקשיב לרעיונות של אחרים

נתעלם ממגבלות

שחור- חשיבה ביקורתית (חיפוש החסרונות והבעיות)

אסוציאציות: גלימת השופט (שיפוט, צדק, זהירות)

חשיבה ביקורתית

 נציין צדדים שליליים, סכנות ונקודות תורפה

 ננמק ונסביר בביקורתיות

 נבדוק תקפות טענות, אסטרטגיות וערכים

נאתר בעיות פוטנציאליות

צהוב- חשיבה חיובית (חיפוש היתרונות והתועלת)

אסוציאציות: אור השמש (תקווה, אופטימיות)

חשיבה אופטימית ותועלתית

 נציין צדדים חיוביים, תועלת ויתרונות

 ננמק ונסביר על פי ההיגיון

נחפש את העיקרון שמאחורי הרעיון

כחול- חשיבה על חשיבה (בדיקת תהליך החשיבה)

אסוציאציות: שמיים (מבט-על, שליטה)

 

חשיבה על חשיבה

 נקבע את נושא הדיון ואת מהלכו

 נבחן את סדר השימוש בכובעים השונים

 נוודא שפועלים על פי הכללים

 נתמצת ונסכם

                                   

מבוסס על :          http://web.macam.ac.il/~tamil/hadracha/bono.htm  , וכן על עיבוד שנעשה ע"י יהבית לוריא, על פי: ספריו של אדוארד דה בונו: למד את ילדך לחשוב, ששת כובעי החשיבה) באתר: http://clickit.ort.org.il/files/upl/351789635/190726149.doc

 

עוד על ששת כובעי החשיבה באתר: http://www.irisim.karmiel.k12.il/learn/debono.html

הצעה להפעלה בכיתה. דיון בנושא "תרבות הפנאי" המבוסס על "ששת כובעי החשיבה" http://www.amit.org.il/Learning/social/pnai/DeBono.htm

 

קישור לאתר נוסף בנושא תיאוריות החשיבה של דה-בונו: http://www.mofet.macam.ac.il/svivot/debono/

 

ניהול דיון בכיתה בעזרת שיטת ששת הכובעים :

בד"כ אנו רגילים להתקדם בוויכוח באמצעות נקיטת עמדה וקיום ויכוח עליה. בשיטת ששת הכובעים יש אפשרות להימנע מהויכוח, וכך להגיע לדיונים פוריים יותר. המתווכחים שניהם יכולים לרגע לחבוש כובע מסוים ולחקור את הבעיה על פי כובע זה יחד. שיטת הכובעים גם מפרידה בין ה"אני", והאגו לבין ביצועי החשיבה.  השימוש בכובעים השונים יכול לעזור לאדם המשתמש בהם לצאת עם תובנות חדשות ואף לשנות את דעתו בעניין.

בדיון בקבוצה אפשר לכוון את התלמידים כולם לחבוש עתה כובע בצבע מסוים ולחשוב רק על פיו, לאחר מכן להחליף כובע וכן הלאה. במקום לומר לתלמיד : "אתה שלילי מדיי", מומלץ לומר לו :"נסה עכשיו את הכובע הצהוב".


תגובות

1. XtYBHwwagXxuqedSGyz

2. WkBSdEgh

3. HXDcwlJcTX

הוספת תגובה